30.04.2024
27.01.2024 aktualizacja 27.01.2024

Tradycyjne chińskie leki nadal skuteczne

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Trzy badania potwierdziły skuteczność aktywnych składników tradycyjnych chińskich medykamentów w leczeniu chorób – informuje „Journal of Pharmaceutical Analysis”.

Czynne składniki leków stosowanych w tradycyjnej medycynie chińskiej (TCM) wykazały znaczną skuteczność kliniczną w leczeniu różnych chorób. Jednak ich powszechne stosowanie pozostaje ograniczone, głównie ze względu na złożoność receptury, brak wystarczających danych farmakologicznych oraz dotyczących bezpieczeństwa stosowania.

Aby wypełnić tę lukę, w piśmie „Journal of Pharmaceutical Analysis” przedstawiono trzy niezależne badania, w których oceniana była skuteczność tradycyjnych chińskich leków w przypadku różnych chorób wraz z ich molekularnymi mechanizmami działania.

Nagromadzenie nadmiaru tłuszczu w wątrobie prowadzi do niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby (NAFLD). Oridonin (ORI), zawarty w chińskiej roślinie Rabdosia rubescens, wykazuje między innymi działanie przeciwzapalne. Zbadano mechanizmy molekularne leżące u podstaw przeciwzapalnego działania ORI. Jak się okazało, ORI reguluje homeostazę lipidów w wątrobie, utrzymując równowagę pomiędzy triglicerydami (TG) i fosfatydyloetanoloaminą (PE), poprzez modulację ekspresji lipazy trójglicerydowej tkanki tłuszczowej (ATGL) i fosfotransferazy etanoloaminowej 1 (EPT1) za pośrednictwem wątrobowego receptora X alfa (LXRα).

„Kiedy równowaga lipidowa TG-PE zostaje zaburzona, huśtawka przechyla się w stronę TG, zwiększając ryzyko stłuszczenia wątroby. Przywrócenie homeostazy lipidów - za pomocą związków takich jak ORI - może złagodzić akumulację lipidów i cytotoksyczność wątroby” – wyjaśnił biorący udział w badaniach prof. Lan Tang z Southern Medical University w Guangzhou.

W przypadku raka płuc skuteczność radioterapii jest ograniczana przez heterogeniczność nowotworu – to, że w ramach pojedynczego guza współistnieją różne typy komórek. Radiouczulacze pomagają w niszczeniu komórek nowotworowych przez promieniowanie.

Badania dotyczyły ginsenozydu Rg5, bioaktywnego związku pochodzącego z żeń-szenia, hamującego rozwój nowotworu i uwrażliwiającego na promieniowanie. Jak się okazało, ginsenozyd Rg5 indukuje zatrzymanie cyklu komórkowego i nasila wywołane promieniowaniem obumieranie komórek poprzez modulowanie interakcji białek szoku cieplnego i szlaków autofagii.

Ginsenozyd Rg5 oddziałuje z białkiem szoku cieplnego alfa (HSP90α) i zmniejsza powiązanie między HSP90 a cyklem podziału komórki 37 (CDC37), promując degradację białka HSP90-CDC37. „Ginsenozyd Rg5 można potencjalnie przekształcić w nowy lek poprawiający wrażliwość raka płuc i innych typów nowotworów na radioterapię” – wyjaśniają autorzy.

Retinopatia cukrzycowa (DR) to główna przyczyną utraty wzroku i zaburzeń widzenia u dorosłych. Wysoki poziom glukozy powoduje aktywację szlaków stresu oksydacyjnego. Badacze zsyntetyzowali polimerowy kompleks leków, łącząc naturalny przeciwutleniacz flawonoidowy, znany jako dihydromyricetyna (DMY) z jonami żelaza (Fe) w nano-skoordynowane cząstki polimerowe (NCP). Jak wykazano, NCP Fe-DMY łagodzą uszkodzenia oksydacyjne wywołane przez glukozę i odwracają patologiczne następstwa retinopatii cukrzycowej poprzez zmniejszenie ekspresji kluczowych białek zaangażowanych w dysfunkcję mikrokrążenia. Wyniki sugerują również, że NCP Fe-DMY mogą hamować aktywację szlaku sygnałowego Poldip2-Nox4-H2O2 i obniżać poziomy ważnych wskaźników funkcji naczyń, takie jak VCAM-1, HIF-1α i VEGF.

„Po raz pierwszy przedstawiamy syntezę i walidację ultramałych cząstek Fe-DMY NCP powstałych w wyniku sprzęgania DMY z jonami żelaza o niskiej toksyczności. Kompleksy Fe-DMY mogą potencjalnie złagodzić wpływ DR na wzrok, poprawiając w ten sposób jakość życia osób dotkniętych tą chorobą” - wyjaśniają autorzy. Jak podsumowują, wyniki badań stanowią podstawę naukową do opracowania opartych na tradycyjnej medycynie chińskiej skutecznych terapii celowanych różnych chorób.(PAP)