24.04.2024
06.02.2023 aktualizacja 06.02.2023

Kosmiczny łazik skończył pobieranie próbek na Marsie

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Kosmiczny łazik Perseverance skończył pobieranie próbek na Marsie. Kluczowym celem jego misji są badania astrobiologiczne. Łazik bada geologię planety i jej klimat, co może pomóc w kolejnych etapach eksploracji Czerwonej Planety.

Amerykańska Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) potwierdziła, że w marsjański łazik Perseverance zamknął i zrzucił dziesiątą i ostatnią tubę z próbkami zaplanowaną do przechowania.

Dziesięć tytanowych tubek, w których znajdują się różnorodne próbki pyłku i skał, zostało zostawionych w różnych miejscach na powierzchni Marsa. Zakłada się, że próbki te zostaną zabrane z Marsa – i dostarczone na Ziemię - przez kolejne misje NASA we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA).

Dotychczas łazik pobierał próbki ze skał, które zespół misji uznał za istotne z naukowego punktu widzenia. Jedna próbka z każdej pary pobranej do tej pory zostawiana jest w starannie wybranym miejscu w obrębie krateru Jezero, w którym porusza się łazik. Próbki z magazynu będą służyć jako zestaw zapasowy, podczas gdy drugi zestaw próbek pozostanie w samym Perseverance.

Kluczowym celem misji Perseverance na Marsie są badania astrobiologiczne, w tym zabezpieczanie próbek, które mogą zawierać ślady dawnego życia drobnoustrojów. Łazik bada geologię planety i jej klimat, co w przyszłości posłużyły utorowaniu drogi do kolejnych etapów eksploracji Czerwonej Planety. Jest to pierwsza misja zbierania i składowania marsjańskich skał i regolitu. (PAP)