16.04.2024
02.02.2023 aktualizacja 02.02.2023

Nieodkryty potencjał grzybów endofitycznych

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Porastające drzewa w polskich lasach grzyby endofityczne stanowią niewykorzystaną pulę nowych związków bioaktywnych. Naukowcy Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu chcą, by powstawały z nich środki przeciwbakteryjne, antyoksydanty i środki przeciwnowotworowe – informuje uczelnia.

Mykobiom czyli grzyby z potencjałem

Grupa badawcza zajmującą się grzybami endofitycznymi rozpracowuje bioaktywność mykobiomu związanego z roślinami leśnymi. Naukowcy widzą w nim źródło nowych karotenoidów i innych biopigmentów.

„Drzewa w lasach żyją w ścisłym związku z wieloma populacjami mikroorganizmów. Grzyby endofityczne, stanowią niewykorzystaną pulę nowych związków bioaktywnych o potencjalnym zastosowaniu w rolnictwie, medycynie i przemyśle spożywczym. Ta bioróżnorodność niezbadanych jeszcze populacji grzybów powiązanych z drzewami może być źródłem szerokiej gamy związków bioaktywnych” – uważa cytowany w komunikacie dr El-Sayed Ramadan El-Sayed Ali, prowadzący badania wraz z prof. Filipem Boratyńskim.

Fot. materiały prasowe Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Naturalne pigmenty składają się z wielu bioaktywnych związków, które są stosowane w przemyśle jako barwniki żywności, suplementy diety, farmaceutyki, kosmetyki czy pasza dla drobiu. Naukowcy liczą na to, że nowe źródła naturalnych pigmentów pozwolą wielu gałęziom przemysłu uwolnić się od toksycznych efektów wywołanych przez barwniki syntetyczne.

Opłacalna fermentacja naturalnych pigmentów

„Okrywając nowe związki bioaktywne, szukając nowych karotenoidów i innych biopigmentów oraz opracowując opłacalny proces produkcji – uwolnimy potencjał tych mikroorganizmów” – zapowiada dr El-Sayed. Zespół ma nadzieję odkryć nowe związki bioaktywne, takie jak środki przeciwbakteryjne, antyoksydanty i środki przeciwnowotworowe.

Zdaniem przedstawicieli wrocławskiej grupy badaczy, naturalne pigmenty produkowane w opłacalny sposób będą bardziej dostępne dla konsumentów. Projekt zakłada wykorzystanie odpadów rolno-przemysłowych w procesie produkcyjnym.

Projekt BioExplor otrzymał blisko 1 mln zł z programu POLONEZ BIS współfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

PAP – Nauka w Polsce