Nauka dla Społeczeństwa

03.02.2023
PL EN
29.11.2022 aktualizacja 29.11.2022

Tomasz Miller - popularnomatematycznie o fizyce

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Ponadczasowe, surowe piękno struktur matematycznych, które zadziwiająco skutecznie odsłaniają przed ludźmi tajemnice wszechświata - urzekło jego samego, więc ukazuje je innym. Fizyk matematyczny dr Tomasz Miller jest jednym z finalistów w kategorii Naukowiec tegorocznej edycji konkursu Popularyzator Nauki.

W pracy naukowej niemal codziennie zanurzony jest w strukturach rodem z teorii względności lub mechaniki kwantowej. Uważa, że nawet o tak hermetycznych zagadnieniach jak hipoteza Riemanna, geometria zakrzywionej czasoprzestrzeni, czy egzotyczne systemy liczbowe można mówić zrozumiale i z pasją.

"Często sięgam po formę opowieści. Dzieje nauki pełne są barwnych postaci i historii, które są wciąż słabo znane szerszej publiczności. Co istotne, taka narracyjna forma pozwala nakreślić w wykładzie/artykule nie tylko CO wiemy jako ludzkość, ale też SKĄD to wiemy, JAK się tego dowiedzieliśmy, a także - czego NIE wiemy" - podkreśla Tomasz Miller.

Jego najnowszym projektem jest cykl mini-wykładów popularnomatematycznych „Zacznijmy od zera” w serwisie You Tube. Pierwszych dziesięć odcinków poświęcił systemom liczbowym wynalezionym przez matematyków na przestrzeni wieków – od liczb naturalnych po liczby nadrzeczywiste Conwaya.

Jego artykuły popularnonaukowe ukazują się głównie w dziale naukowym „Tygodnika Powszechnego”, z którym naukowiec współpracuje od 2016 roku („Fizyka wyprowadzona w pole”). Pisał także dla „Onetu” o kocie Schrödingera  i dla miesięcznika „Filozofuj!”. Bierze udział w dyskusjach panelowych, audycjach radiowych i podcastach, takich jak "Fizycy biorą Wszechświat na tortury".

"Osobną kategorią mojej działalności popularyzatorskiej jest literatura popularnonaukowa. Jak dotąd mam na koncie przetłumaczenie dwóch książek: „Zagubione w matematyce” S. Hossenfelder oraz „Liczby nadrzeczywiste” D. Knutha, współtłumaczenie kolejnej - „Moda, wiara i fantazja w nowej fizyce wszechświata” R. Penrose'a, wspólnie z Łukaszem Lamżą, oraz kilka konsultacji naukowych przekładów" - wylicza Miller.

Pierwsze kroki w popularyzacji stawiał na studiach. W 2008 r. zbudował i obsługiwał prostą komorę mgłową na potrzeby wystawy „Wielki Zderzacz Hadronów: Jak to działa?”. W latach 2009-2010 pisywał artykuły popularnonaukowe dla portalu „Gadżetomania”. W 2016 roku w trakcie studiów doktoranckich na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej brał udział w działalności popularyzatorskiej uczelni. Prowadził m.in. zajęcia popularnomatematyczne dla dzieci i młodzieży w ramach „MiNI Akademii Matematyki”. Wtedy także nawiązał stałą współpracę z Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie obecnie pracuje. Uczestniczył w trzech edycjach corocznego krakowskiego Copernicus Festival (2019-2021) zarówno w roli prelegenta, jak i organizatora.

Kandydat prowadzi zajęcia dla młodzieży szkolnej, jak i bardziej zaawansowane wykłady popularnonaukowe. "Kiedyś zostałem na przykład zaproszony z wykładem popularnomatematycznym na konferencję lekarzy-anestezjologów. Zawsze jednak staram się dobierać materiał i formę przekazu tak, aby każdy zainteresowany znalazł w nich i wyniósł coś dla siebie. Fascynacja i zadziwienie pięknem wszechświata oraz intelektualny dreszczyk naukowej przygody nie znają ograniczeń wiekowych czy zawodowych" - uważa. Jego wykład "Czego uczy nas hipoteza Riemanna?" zebrał już ponad 800 tys. wyświetleń.

W 2018 roku Miler został uhonorowany Nagrodą im. Stefanii Światłowskiej (wspólnie z ks. prof. Michałem Hellerem) przyznawaną przez warszawskie VI LO im. Tadeusza Reytana.

PAP - Nauka w Polsce

kol/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2023