Sztuczna inteligencja a szkoły i uczelnie. Konferencja na Uniwersytecie SWPS

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

O nadziejach i wyzwaniach, jakie stoją przed szkołami i uczelniami w kontekście rozwoju nowych technologii mowa będzie 19 kwietnia na Uniwersytecie SWPS podczas konferencji „Edukacja (dla) przyszłości w dobie technologii AI. Strategie edukacyjne i ciągłość kształcenia”.

Wydarzenie dostępne będzie również online.

Jednym z istotnych zagadnień, które zostaną poruszone podczas konferencji, jest to czy szkoły i uczelnie czeka zmiana programów i sposobów nauczania w obliczu rewolucji technologicznej.

Przedstawiciele szkół i świata akademickiego postarają się też odpowiedzieć na pytanie, czy konieczne jest wprowadzenie nowych zagadnień do programu, począwszy od umiejętności promptowania po położenie nacisku na rozwijanie krytycznego myślenia, analizowania, wysnuwania wniosków. Ważnym tematem są też kompetencje potrzebne dziś nauczycielowi. W czasie konferencji będzie miejsce na dyskusję o tym, jak współpraca szkół i uniwersytetów może wzmocnić umiejętności, wiedzę i rolę społeczną nauczyciela i jak wykorzystać do tego nowe technologie.

Kolejny ważny temat to psychoedukacja - dostarczanie młodym ludziom wiedzy i umiejętności budowania własnej odporności psychicznej, dbania o swój dobrostan, a także dawania dostępu do narzędzi, które pomogą im w budowaniu bezpiecznego środowiska w szkole.

Wyzwaniem dla szkół i uczelni jest też edukacja świadomych obywateli i obywatelek. Nie chodzi tylko o przygotowanie do wejścia na rynek pracy, lecz także o kształtowanie postaw.

Wydarzenie jest wspólną inicjatywą czterech instytucji: Uniwersytetu SWPS, Polskiej Unii Edukacyjnej, Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej i Społecznego Towarzystwa Oświatowego.

“Pragniemy zbudować most edukacyjny i pokazać dwie perspektywy: szkół i uniwersytetów, które odpowiadają na współczesne i przyszłe potrzeby edukacyjne” - mówi cytowany w komunikacie Uniwersytetu SWPS rektor uczelni prof. Roman Cieślak.

Dr Mieczysław Błoński, prezes Polskiej Unii Edukacyjnej z kolei dodaje, że edukacja w dobie technologii AI “wymaga elastyczności, innowacyjności oraz ciągłego dostosowywania się do dynamicznie zmieniających się warunków i potrzeb. Wdrażanie tych zmian wymaga zaangażowania wszystkich uczestników procesu edukacyjnego, w tym nauczycieli (wykładowców), uczniów (studentów) i rodziców oraz decydentów politycznych i edukacyjnych.”

“W świecie, gdzie sztuczna inteligencja przeobraża każdy aspekt naszego życia, gdzie algorytmy mogą wydawać się wszechwiedzące, prawdziwa siła tkwi w kompetencjach miękkich. Nadszedł czas, by zrewidować nasze podejście do edukacji i uczynić ją inkubatorem empatii, kreatywności i adaptacyjności - tych unikalnie ludzkich atrybutów, które sprawiają, że wciąż jesteśmy niezastąpieni” - uważa za to cytowana w komunikacie Izabella Gorczyca, dyrektorka No Bell, członkini Zarządu Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej.

Równolegle do wykładów i paneli dyskusyjnych przewidziane są warsztaty. Pierwszy z nich będzie poświęcony problematyce bullyingu, czyli przemocy rówieśniczej. Twórcy systemu RESQL z Uniwersytetu SWPS (www.resql.pl) zaprezentują sposoby zapobiegania temu zjawisku. Kolejny warsztat będzie dotyczył rozwijania i wzmacniania kompetencji miękkich u młodzieży w czasach AI. Są one ważne przy budowaniu społeczności zdolnej do efektywnego konfrontowania się z wyzwaniami życia codziennego. Uczestnicy ostatniego warsztatu postarają się namierzyć granicę etyczności w posługiwaniu się AI w szkole, wskazać najważniejsze z problemów moralnych, jakie stwarza sztuczna inteligencja, porozmawiają także o sposobach radzenia sobie z nimi.

W konferencji wezmą udział wiceminister edukacji narodowej Paulina Piechna-Więckiewicz, Marcin Czaja dyrektor Departamentu Organizacji Uczelni, Kształcenia i Spraw Studenckich w MNiSW, rektorzy, akademicy, dyrektorzy szkół, studenci i uczniowie.

Więcej o konferencji i formularz rejestracyjny dostępne tutaj.

Nauka w Polsce

lt/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 06.05.2024. Rektor PG prof. Krzysztof Wilde (P), pierwszy wiceprezes firmy Bechtel Ramesh Balasubramanian (C) oraz prezes Bechtel Polska Leszek Hołda (L) na podpisaniu porozumienia o współpracy Politechniki Gdańskiej z amerykańskim koncernem budowlanym Bechtel w Sali Senatu Politechniki Gdańskiej. PAP/Marcin Gadoms

    Politechnika Gdańska i Bechtel będą współpracowały m.in. w zakresie energetyki jądrowej

  • Katowice, 16.02.2022. Rektor UŚ prof. Ryszard Koziołek podczas gali wręczenia nagrody im. Kazimierza Kutza (jm) PAP/Zbigniew Meissner

    Prof. Ryszard Koziołek: AI nie wyprze humanistów, ale przesunie ich w inne miejsce

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera